2012-06-01   

Ke Dni dětí vybubnováváme další kapely. Do podhorského ležení Českého Woodstocku přijedou punkoví YELLOWCARD a alternativní dEUS.
S americkou kapelou KORN tak doplňují tradičně různorodou podkrkonošskou dramaturgickou mozaiku.

Ke Dni dětí vybubnováváme, že k americkým Korn přibývají další kapely. V měsíci zrní a dozrávající trávy, 16.-19. srpna v našem podhorském ležení „Na Bojišti“ zahrají punkoví Yellowcard a alternativní dEUS. Doplňují tak tradiční mozaiku plnou rozličností a různorodosti, jak to měl rád i náš náčelník. Letošní pětadvacátý rok nejstaršího a nejen hudebního setkání svého druhu je In memoriam věnován náčelníkovi Václavu Havlovi a guruovi undergroundu Ivanu Martinu Jirousovi. Právě ti byli milými a pravidelnými návštěvníky festivalu.

Yellowcard – neokoukaná kapela

Američtí Yellowcard vystoupili v Čechách pouze jednou, a to při svém turné vloni v Praze. Ačkoliv se jedná o kapelu, která vznikla již před patnácti lety, přijedou do Čech na své první festivalové vystoupení až nyní a jsme rádi, že vám u nás tuto neokoukanou kapelu můžeme představit. Stejně jako před pár lety The Subways, kteří se u nás poprvé představili právě pod horami, Yellowcard je  kapelou, která tady příliš nehrála a nebyla k vidění a slyšení. Hoši z Yellowcard pocházejí znejlidnatějšího městana Floridě– Jacksonville. Popularitu si získali po pěti letech od svého vzniku v roce 2003 albem Ocean Avenue. Svoji punkovou hudbu obohacují elektrickými houslemi a dovolujeme si upozornit, že jejich živá vystoupení bývají mnohem syrovější než studiové nahrávky. Jak to u některých kapel bývá, na deskách zní trochu vyměkleji, ale jejich koncerty jsou tvrdé a energické. Věříme, že při jejich vystoupení nezůstane žádný mokasín v klidu a jejich nasazení podpoříte spikleneckým tancem i zpětným vracením energie i vy. V těchto dnech právě vychází aktuální singl z připravované, v pořadí jíž osmé desky a Yellowcard sklízí úspěch a pochvaly od přátel, kritiků i fanoušků.

dEUS – nejlepší belgická kapela s láskou pro věci alternativní pod horami

dEUS vznikli v Antverpách v roce 1992 na základech malé, ale živé alternativní hudební scény. V jejich hudbě se odrážejí různorodé vlivy umělců jako Tom Waits, Frank Zappa, Sonic Youth i Leonard Cohen či Smashing Pumpkins. Co oslovilo nás, snad osloví i vás - zdánlivě žánrově nesourodé prvky totiž dEUS umějí bravurně skloubit a vytvořit z nich uhrančivou hudební mozaiku. Pochvalně to kvitují hudební kritici i alternativně a nealternativně smýšlející posluchači a milovníci hudby po celé Evropě, což je vzácné. dEUS produkují muziku, která je posunuje přes pole hudebních stylů i tónů a vytváří oslnivý kaleidoskop. Jejich debut z roku 1994 Worst Case Scenario pozdravil nic netušící svět svým punkovým zvukem v „Suds & Soda“. Poté, v roce 1996, následovalo asi nejznámější album „In A Bar Under The Sea“, které produkoval Eric „Drew“ Feldman, veterán z kapely Captain Beefheart Magic Band a který také hrál v kapele PJ Harvey a The Pixies.

V roce 2000 hlavní duše kapely Tom Barman pozastavil fungování kmene dEUS, aby se jeho členové mohli věnovat i jiným aktivitám. Z krátké přestávky se nakonec staly čtyři roky s několika ojedinělými koncerty. Tom Barman si během té doby kromě jiného zrežíroval i svůj hraný debut „Any Way The Wind Blows“. Před vánocemi 2004 jejich návrat nabral konkrétní podoby. „Byli jsme všichni zaneprázdněni, ty roky tak letěly,“ řekl později Tom Barman. „Ale pak jsme si uvědomili, že v rockové hudbě je několik let jako věčnost. Reakce lidí, když jsme se vrátili, byla neuvěřitelná. Hráli jsme na mnoha místech před větším publikem. Bylo to víc, než jsme očekávali.“

Album Pocket Revolution z roku 2005 představuje přesvědčivý návrat. Po roce vyprodaných show se Barman a jeho kumpáni s láskou pro věci alternativní a podzemní vrátili rovnou zpátky do práce. Na ceněné nahrávce Vantage Point se objevili i Guy Garvey z Elbow a Karin Dreijer Andersson z The Knife.„dEUS dosáhli na svém šestém albu nových výšin,“ poznamenal na adresu kapely jeden z nejprestižnějších hudebních časopisů, britský Q magazine a ocenil nahrávku čtyřmi z pěti hvězdiček.

„Po chvíli vás už nebaví zpívat o sobě...,“  řekl Tom Barman k písničkám dEUS, které tvoří album Vantage Point. „V písních jako Slow a The Architect píšu příběhy dalších lidí, což jsem nikdy předtím nezkoušel. Jednoho dne jsem pro belgickou televizi připravoval rozhovor s Nickem Cavem, který je jeden z mých velkých hrdinů. Řekl mi: 'Je to příliš snadné psát o sobě'. A to je skutečně pravda. Je vzrušující zkoušet nové nápady.

Zatím poslední album „Keep You Close“natočené s kanadským producentem Davidem Bottrillem (Muse, Placebo, Tool aj.) vydala kapela v září loňského roku. Podle Toma Barmana je deska velmi vášnivá, ale také taneční. Naposledy skupina zabodovala počátkem listopadu 2011 na udílení MTV Europe Music Awards, kde byla zvolena „nejlepší belgickou kapelou“. dEUS píší již druhou kapitolu své kariéry, a ta bude zřejmě ještě úspěšnější než ta první.

 

Korn a Jiří Schmitzer – Trutnov plný extrémů a rozličností

„Trutnov by bez alternativních kapel nebyl Trutnovem. Jsou pupeční šňůrou, která jej propojuje s jeho početím v undergroundu a začátky festivalu v první polovině osmdesátých let,“ říká kmenový podnáčelník festivalu Geronimo. Tuto skutečnost letos potvrzují i dEUS, kteří vystoupí například vedle tuzemské undergroundové legendy Plastic People či amerických Korn a zpívajícího herce Jiřího Schmitzera. Ten již s podhorským festivalem srostl natolik, že si jej bez něho lze jen těžko představit. Není výjimkou, že zde tento rockový písničkář, který byl vloni pasován na předkapelu božského Iggyho Popa, sklízí od vás větší aplaus než velké zahraniční hvězdy.

 

Vstupenky si lze objednávat na stránkách festivalu www.festivaltrutnov.cz

nebo přes festivalový facebook (www.facebook.com/trutnovfestival).

 

Jejich cena, díky našemu mecenášovi Zdeňkovi Bakalovi, zůstává stejná

jako v loňském roce, tedy 980,- Kč na dobírku.

 

Tradičně platí, že při objednání deseti vstupenek je jedenáctá zdarma.

 

Opatrujte se a vše dobré!

Geronimo