2020-08-24
TrutnOFF BrnoON den třetí: Podařený přesun.
Bylo to skvělé a vy ještě skvělejší. Děkujeme moc všem a za vše!
Poslední den festivalu TrutnOFF BrnoON vyvrcholil naprosto typicky pro tuto akci a stvrdil, že přes všechna omezení letošního roku, tedy "Době navzdory", jak zní letošní festivalový slogan, rozšířila přemístěná akce Martina Věcheta a jeho přátel na nové působiště tu řadu akcí, které se povedly.
Už odpoledne na hlavním pódiu patřil k mimořádným zjevům Petr Váša. Brněnský „muž devatera řemesel“ si vyzkoušel vůbec poprvé moderování festivalu a byl po celý víkend výborný. Tentokrát ale vystoupil společně se svou kapelou Ty syčáci a zejména ve vzájemně souvisejících ukázkách z „alternativní opery“ The Tramp!, která je obsahem jejich posledního alba, potvrdil setrvalý a pozitivní vývoj.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/kultura/trutnoff-brnoon-potreti-podareny-presun.A200824_184238_ln_kultura_bez?
Spíše pobavit měly za cíl bloky undergroundového písničkáře Záviše, na jehož produkci, po pravdě řečeno, byl víc než už spíše nudná než třaskavá snůška vulgarit zajímavý přístup insitního umělce, kterého nerozházejí ani dvě prasklé struny a vystoupení v pohodě dohraje na čtyřstrunnou kytaru. Následující Fast Food Orchestra je se svým veselým ska a příbuznými styly v češtině dobrou alternativou pro rozehnání podvečerní únavy.
Nemá cenu opakovat všechna klišé o tom, jaká je punková písničkářka Nikola Mucha nezkrotný živel. Je ale na místě upozornit na to, že kapela je ve velmi dobré formě (daleko přesahující pouhou punkovou razanci) a sama zpěvačka na sobě dokonce zjevně pracuje i jako kytaristka. Její poslední písničky mají hlubší ponor, velmi často vynechávají líbivý nátěr legrácek či sprosťačinek, a to je téhle kapele hodně k dobru.
Blokem Michala Prokopa a Framusu Five večer v nejsledovanějším čase vyvrcholil, samozřejmě celkem oprávněně, protože tuhle legendu českého rocku třeba nemusí někdo aktivně poslouchat, ale rozhodně se všichni musejí shodnout na Prokopově zásadnosti pro českou scénu, na obdivu k jeho pódiové „páře“ v pokročilém věku i na excelentní hře kapely.
Naopak pokaždé překvapí Terne Čhave. Kdosi v kuloárech je v narážce na hvězdy prvního festivalového večera připodobnil k „romským J.A.R.“ - a to je vlastně docela přesné. Jejich hudba je vlastně takový „romský funk“. Autentický a skuptečně od podlahy. Vyvrcholením celého dění na hlavní scéně pak byl zcela závěrečný blok The Boom Beatles Revivalu s probírkou beatlovských písniček chvályhodně převážně z jejich pozdějšího období. Po jejich koncertu ještě následoval, pro tento festival a podobná srdečná setkání vůbec, typický akustický jam, jehož se zúčastnili muzikanti z pódia, návštěvníci i sklízející stánkaři.
Je třeba ještě vyzdvihnout program na menší alternativní scéně ve stanu. Stejně jako v předchozích dnech, i v neděli zde mohl člověk slyšet zcela výjimečné hudební bloky, které si v ničem nezadaly s hlavním děním (a mnohé sety z velkého pódia po umělecké stránce předčily). Tentokrát to byla písničkářka Lucie Redlová, sama i s kapelou Garde, která chytlavý a přitom nikoli povrchní folkrockový materiál prokládá velmi zdařilými nápodobami lidových písní (nelze si prostě odpustit poznámku, že geny se nezapřou).
Výborné sólové vystoupení odehrál i brněnský bluesový písničkář Jan Fic, který nabídl písně jak z debutu Město, tak novinky Potom, která vyjde 11. září. Jeho hypnotický projev má v sólovém podání jiný „feeling“ než když hraje se svou kapelou, rozhodnout se, v jaké sestavě je Fic „lepší“, ale nejde. Jeho hluboce osobní výpovědi fungují v obou polohách. Což ostatně platí i pro experimentujícího tvorce Kittchena, kterému Fic „zahřál pódium“.
Úhrnem platí výše řečené: pořadatelům se přesun na nové místo podařil, areál Na Střelnici sice zatím jen naznačil svůj potenciál, ale zdá se, že jeho pozitiva převládají. Nezbývá, než doufat, aby byla příští rok příležitost k jeho plné zatěžkávací zkoušce.